Sałatka Burżujka: fasolka – pęczak – pomidorki – żurawina

Jadłam dziś u T.i Z. mega smaczną sałatkę i postanowiłam o niej nie zapomnieć. Wyglądała wspaniale i nie zawiodła mnie smakiem.

sał

Na zdjęciu piknik w towarzystwie pełnoziarnistego chleba Wasa :).

Składniki:

– kasza pęczak

– pomidorki koktajlowe

– zielona fasolka szparagowa

– pomidory suszone

– orzechy włoskie

– seler naciowy

– pieczarki

– żurawina suszona

Wykonanie:

1. Kaszę ugotować wg. przepisu na opakowaniu. Można lekko posolić wodę. Dać jej ostygnąć.

2. Fasolkę ugotować al dente. Dać jej ostygnąć.

2. Selera naciowego, orzechy włoskie i pieczarki pokroić na półtalarki. Pomidory koktajlowe na ćwiartki lub połówki (jeśli są małe), a suszone pomidory na małe kawałeczki. Fasolkę pociąć na krótsze części.

3. Połączyć wynik 1. i 2. + dorzucić żurawinkę 😉

To świetne danie można podawać samo, jako drugie danie. Świetnie sprawdzi się także jako przekąska do pracy lub sałatka podana do drugiego dania. Jest obłędnie smaczna! 🙂

Reklamy

Wegańskie jacki-placki z jabłkami

Doskonale pamiętam smak maminych racuchów z jabłkami. Takich tradycyjnych, tzn. z jajkami i mlekiem. Uwielbiałam je. Tak się składa, że wegańską wersję uwielbiam jeszcze bardziej. Nie tylko dlatego, że jest wegańska, ale nie sądziłam, że można stworzyć przepis z tak dokładnymi proporcjami na te pyszne, niezwykle aromatyczne placuszki. Przepis pochodzi z niezastąpionej Puszki. Tradycyjnie używa się białej mąki, ale wychodzą dobrze także na mące pszennej pełnoziarnistej, a nawet na gryczanej i nie smakują zdrowo (czyli „niesmacznie”), są po prostu pyszne :). Dodatkowo w sezonie używam antonówek i wtedy dopiero jest wspaniale, czasem też łączę jabłka z gruszkami. Każdą wersję warto przetestować, chociaż wersja z antonówkami jest najlepsza ze wszystkich. (:

pla

Składniki:

– 1,5 szklanki mąki (u mnie pszenna pełnoziarnista lub gryczana)

– 1,5 szklanki mleka roślinnego
– 2 duże jabłka
– 1 opakowanie wegańskiego budyniu wanilinowego (albo łyżka mąki ziemniaczanej)
– 1 pełna łyżeczka cukru waniliowego
– 3 łyżki cukru
– olej

-kropla aromatu pomarańczowego

Wykonanie:

1. Jabłka pokroiłam w drobną kostkę.

2. Dodałam do nich pozostałe składniki i wymieszałam.

3. Rozgrzałam olej i smażyłam na patelni na sporej ilości oleju.

Niestety, placki w przeciwieństwie do naleśników lubią pływać w oleju i jak się im na to nie pozwoli, to są surowe w środku. Zg. woli tradycyjne, bez aromatu pomarańczowego, ale mi bardzo smakowały – szczególnie w towarzystwie powideł śliwkowych albo masła ze słonecznika 🙂

Smoothies bananowe z masłem orzechowym

Mówiłam już, że uwielbiam masło orzechowe i banany? Wersja zblendowana także jest przeze mnie uwielbiana. Doskonałe! Pomysł sponsoruje cafe KARMA, która życzy sobie 12 zł za taki przysmak, hłe hłe! 😀
banTo okropne zdjęcie jest odwrotnie proporcjonalne do smaku deseru na nim przedstawionego 😉

Składniki:

– łyżka masła orzechowego

– 2 banany

– orzeszki nerkowca lub pistacje dla ozdoby

– pół szklanki mleka (może być roślinne – tu migdałowe)

Wykonanie:

1. Obrane banany zblendować.

2. Dołożyć masło orzechowe i mleko.

3. Zblendować i przelać do szklanek /słoiczków/kubeczków. Ozdobić lub nie, zgodnie z wolą i ochotą 🙂

Świetnie smakuje schłodzone, więc pewnie można je zrobić także z mrożonych bananaów. Rzecz do stestowania ;]

Słoneczne Masło z Cynamonem, czyli słodko-słony krem na kanapki

Lubimy bardzo jeść masło orzechowe. Drogie pioruńsko, ale co tam. Ma jakieś sztuczne konserwanty, ale co tam. Jemy, bo przecież jest taakie dobre! Alternatywą zostało masło słonecznikowe, które robi się samodzielnie w 15 min i jest mega smaczne. I bez sztucznych dodatków! 🙂

sł

 

Składniki:

– 150 g ziarenek słonecznika

– łyżeczka cynamonu

– 1/3 łyżeczki soli

– łyżeczka miodu

 

Wykonanie:

1. Zblendowałam słonecznika. Trwało to ok 12 min, bo z ziarenek najpierw robi się pyłek, potem pacia, a potem lśniący krem.

2. Dodałam cynamon, sól i miód. Blendowałam jeszcze minutę.

3. Wstawiłam do lodówki, żeby zgęstniało.

 

Efekt finalny jest bardzo zacny! Słodko – słony smak zadowala moje podniobienie, a banany i ananasy doskonale do tego pasują :). Generalnie: jaram się! Ciekawe czy dałoby się z tego zrobić lody… ;]

Sałatka Niebo na Talerzu- Szpinak, rzodkiewka, winogrona, ananas, mozarella oraz inni Krewni i Znajomi Królika.

Jaram się w opór wczorajszymi doznaniami kulinarnymi 🙂 Zg. zrobiła najsmaczniejszą sałatkę ever. Dużo świetnie się komponujących składników, które razem wyglądały obłędnie, tworzyły sałatkę najpyszniejszą-na-świecie. Po prostu niebo na talerzu! ❤

wpid-2015-05-12_08-55-06

Zdjęcie wegańskiej i wegetariańskiej wersji 😉

Składniki:

– 10 rzodkiewek
– pół paczki świeżego szpinaku
– pół puszki kukurydzy
– 3 łyżki kaparów i ew. kilka oliwek zielonych
– ziarenka słonecznika
– pół puszki ananasa (najlepiej krojonego) – oczywiście świeży też byłby wspaniały!
– pół kg czerwonych winogron
– mozarella w kulkach dla niewegan ofc 😉
– musztarda z gorczycą w kulkach
– sos vinegret
– bazylia / oregano / zioła prowansalskie
– kilka kropli oliwy z oliwek

 

Przygotowanie:

1. Rzodkiewkę, szpinak oraz winogrona umyć i pokroić do bardziej przystępnych rozmiarów. Wrzucić liście szpinaku, na nie resztę.

2.Ananasa, słonecznika, kukurydzę, oliwki i kapary dorzucić do miski z sałatką.

3. W wersji niewegańskiej mozarellę w kulkach wrzucić na wierzch i zalać wszystko sosem vinegret.

4. Zajadać ze smakiem podziwiając smak i doznania estetyczne :)))

Sos Vinegret
Najbardziej popularny sos sałatkowy z oliwy, soku z cytryny lub octu winnego, soli i pieprzu oraz musztardy.

-1 łyżka soku z cytryny
– 4 łyżki oliwy z oliwek
– szczypta soli
– świeżo zmielony czarny pieprz
– 1 łyżeczka musztardy z gorczycą niezmieloną

Do miseczki wlać sok z cytryny, dodać sól. Wymieszać aż sól się rozpuści. Dolać oliwę, mieszać aż składniki się połączą. Doprawić świeżo zmielonym czarnym pieprzem. Jeśli przygotowujemy sos z musztardą, należy ją wymieszać z solą i sokiem z cytryny, następnie wlać olej i dorzucić przyprawy (zioła prowansalskie).

Wegepita z warzywami

Za oknem szaro i deszczowo, więc śniadanie  ucieszyło nas kolorami.  Zg przyniosła pomysł z wizyty w kebabie wegańskim. Tam podawany był z seitanem. My odpuściłyśmy seitan, więc zostały warzywa na picie 🙂 Pyszne, śliczne, zdrowe i szybkie jadło.

weSkładniki:

– pita (chlebek z Biedronki za 3 zł)

– warzywa, zgodnie z upodobaniami. U nas: papryka, pomidor, ogórek surowy i konserwowy, sałata. (koszt: 4 zł)

– sosy (u mnie majonez, u Zg musztarda, ale przecież w sosach także panuje pełna dowolność)

Można sobie zawinąć jak tortille, można jeść widelcem jak z talerza, można jeść osobno – czyli jak zawsze pełna wolność spożywcza 😉 Poniżej sposoby zawijania tortlilli, wrapów i różnych takich, coby się nie męczyć 😉

sposoby_zwijania_trotilli-crop1

Zupa krem z brokuła, ziemniaków i koperku

Gotowanie jest super, szczególnie jak jest z kim gotować. Rączka jest dla mnie dobrą partnerką. Robimy coś co chociaż jedna z nas juz robiła oraz coś nowego. Tutaj przepis na pyszną zupę Rączki. A mówiłam już, że gotowanie jest super? 😛

bro

Składniki:
– Brokuł
– 2 ziemniaki
– natka i koperek (dużo; może być suszony), ew. Sól i pieprz do smaku
– Czosnek, 2 ząbki
– Kilka kropelek oliwy do podsmażenia
– Kostka warzywna do zrobienia bulionu

Przygotowanie :
1. Gotujemy obrane ziemniaki w osolonej wodzie.
2. Gotujemy wodę na brokuła, solimy i wrzucamy różyczki
3. Na dnie pustego garnka rozgrzewamy oliwę, wrzucamy czosnek, dorzucamy ziemniaki i brokuła, zalewamy wodą by wszystko było przykryte i dorzucamy kostkę bulionową warzywną.
4. Blendujemy. Dodajemy wody gdy wydaje nam się za gęste. Doprawiamy do smaku np. solą i pieprzem.

Podajemy ze smażonymi na suchej patelni pestkami słonecznika lub migdałami. Fajne są też grzanki hand made

Grzanki :
Pieczywo pokroić w kromki. Posmarować masłem grubo (u nas smakowe, ziołowe) i przypiekać na suchej acz gorącej patelni z obu stron ok minutkę.

Spaghetti z serem pleśniowym i rukolą – level 2.

Spotkania robocze także powinny przebiegać ze smakiem 😉

spa

Składniki:

na 5 porcji:
– 500 g. makaronu spaghetti + sól do gotowania
– Pomidory suszone (paczka)
– Passata pomidorowa (pół słoika)
– litr wody
– 3 ząbki czosnku
– Cebula biała i czerwona
– Papryka czerwona
– Oregano i bazylia po 3 łyżeczki
-Pół łyżeczki pieprzu zwykłego + cayenne
– Rukola

– Ser pleśniowy

– Parmezan do posypania

– Kilka kropli oliwy

Przygotowanie:
1. Do wrzącej wody wrzuciłam makaron i łyżkę soli. Niechaj się gotuje.
2. Na rozgrzaną oliwą patelnie wrzuciłam skostkowaną cebulę i paprykę. Kiedy się podsmażyły dorzuciłam posiekane pomidory suszone i czosnek.
3. Sos. Po podduszeniu pkt.2 dolałam wodę, passatę pomidorową i przyprawy. (Jeśli jest za mało aromatyczny, to także kilka łyżek koncentratu pomidorowego).

4. Po dorzuceniu serka pleśniowego  podduszałam jeszcze 3 min. Na koniec rzut rukolą na patelnię i jemy!

Dorzucenie sera pleśniowego powoduje zserkowanie sosu i wszystko robi się omnomaśne i aksamitne. Doskonale komponuje się z ostrym smakiem rukoli, którą należy włożyć tuż przed podaniem na moment na patelnię lub na talerz, żeby się nie rozpaćkała 🙂

„Pyszności takie że się uszy trzęsły, a system jakości kształcenia wymyślał się sam!” Polecam się na przyszłość!:)

Jaglanka karotkowo – orzechowa

„Gaba! Jestem głodna! Zrobisz coś szybciutko z masłem orzechowym?” JASNE! :)))

serc

Składniki:

– szklanka kaszy jaglanej

– 4 marchewki

– 2 łyżki masła orzechowego

– kilka kropli oliwy z oliwek do podsmażenia marchewki

Przygotowanie:

1. Kaszę zalewam wrzątkiem i gotuję 10 min, do wchłonięcia wody.

2. Marchewę obieram, gotuję w lekko posolonej wodzie i ścieram na tarce. Podsmażam na patelni na odrobinie oliwy.

3. Kiedy karotka jest już całkiem zdatna do jedzenia, dodaję do niej masło orzechowe i łączę z kaszą. Tu w wersji ulepionej w serduszko dla Zo, bo ona docenia ładne obiady swojej opiekunki ;]

Zadziwia mnie dziecięca ekscytacja tym smakiem. Przez dwa tygodnie było na tapecie i nawet mi się znudziło, a jej nadal NIE! Dopiero po moim stanowczym proteście dała się namówić na sprawdzenie innych smaków 😉